Wednesday, May 8, 2013

hakikat..terimalah...

assalammualaikum
kalau jawab sayang kalau tak jawab dosa (ikut ayat si siter maria dulu)
memandangkan tak banyak kerja kat opis -actually tak de keja sebab semua dah setel beberapa hari yang lalu so nak story la sikit sumthing
kita share2 la bha kunun kan
arini dla nak story tentang rezeki...
REZEKI..
apapun kita lakukan demi Allah pasti kita akan dapat rezeki dariNya
Allah maha pengasih apalagi Maha Adil
Dia tidak akan memberi sesuatu yang diluar kemampuan kita untuk menghadapinya
apa yang penting kita bijak mengatasinya
tapi itulah
kitakan manusia biasa, kadang2 hilang juga pemikiran bijak lalu kita mengambil jalan singkat untuk stress marah2 then ndak tau apa mau buat tuk handle tu masalah kan
pagi ini aku buka fb dan terbaca status seseorang ..idolaku
anda tahu sepa idola ku???
eleh mana tau pun...
he is Saiful Nang..
anda tahu sepa Saiful Nang??
patik..ehh Hamba.. ehhh melarut pulak patik hambanyer (mengada) :P
aku sangat respect dan tabik pada beliau
anyway saya dah pernah jumpa beliau
saya dah habis baca buku kejayaan beliau
saya dah pernah dengar beliau berkata2
(saya bertuah)
ehh aku sebut2 ni korang tau ka sepa dia????
hmmmm dia seorang photographer perkahwinan
juga seorang yang sudah berjaya
juga seorang manusia biasa yang pernah hidup susah
alah susah2 korang aip je namanya di google
baca sendiri dia sepa k
paling senang ckp dia la tukang gmbr sycha alya tue bha
ok balik cerita
ayat beliau pagi tadi di mukabuku:

Rezeki dari Allah
dan
Allah tidak turunkan rezeki terus melalu bank transfer
maka ia turun dari tangan-tangan lain
Jika kita lakukan perniagaan kerana Allah
Pasti tangan yang memberi juga dari Allah
Jika tidak, maka urusniaga itu bukan untuk kita...

Enak bukan didengar ayat ini
dan betulkan katanya??
Orang yang macam dla ni berniaga, (niaga banyak lagi tu)
ayat ni menjadi satu panduan untuk maju dan terus berjaya dalam bidang perniagaan
kenapa dla suka membaca ayat2 kemajuan dalam bidang perniagaan??
sebab aku rasa down bila ada yang men sindir2 dan rasa tercabar oleh aku nie
ehh hello, wat pa mau jeles kan
kalau jeles jenis "persaingan sehat" than its ok la
kalau yang cakap aku ni cemburu la, jual barang murah la, ckp aku nie akan marah la..
wei wei kenalkah aku macam mana dok sibuk kata macam tu babe???
pernah sekali ada orang marah bila jual produk yang sama tetapi dla jual harga murah dari dia
dia tak la direct kata terus dengan dia tapi masa tu kat sandakan yang jual produk ni secara on9 di sandakan hanya dia dan dla
dan pada ketika itu dia yang perkenalkan dulu produk itu kerana dia direct amik dari seberang
dan dla pula lambat 2 3 minggu sbb dla amik dari sini sahaja (Malaysia)
masalahnya dla jual half price dari harga dia jual
dan bole2 dia kata dla jeles dan barang dla jual tak berkualiti
pastu cakap dla kasi jatuh bisnes dia
ehhh yang ko pi sibuk kata brg aku jual tu tak berkualiti , itu bukan menjatuhkan org ke
hahahahah
dia ni selalu nak bercakap ttg dirinya sendiri
tak gitu??
tapi bila selalu dia ckp yg itu ini dla rasa tak tergugat pun
tau kenapa??
sebab dla yakin
Rezeki tu ada di mana2
kalau memang rezeki tu untuk dla
pasti dla dapat rezeki itu
right???
tak yah la setiap hari duk update status kata habis ni habis tu
pastu kata orang jeles iti ini
kalau habis ya alhamdulillah la kan
tapi ingt
jangan nak kata ada org dengki la ada org busuk hati la
tak baik tau
kalau iya pun org tu mcmtue
biarlah dia, Tuhan kan ada
Maha adil..nanti Tuhan tarikla rezekinya tue...
Macam sekarang, dla slow down jual tudung
ramai kata dla dan tutup kedai la
dla dah tak berjaya la
ehh tak berjaya sekalipun dla nie
bukan ada bagi kesan kan kat korang??
dla tak update dan upload kat fb tak bermakna tak jual dah
bz tau urus rumah angkat brg pindah
pastu nenek husband meninggal
hah sibuk kenduri lagi
jadi bilakan masa dla nak uploadnyer
nak gmbr 1 1 tudung tue
kalau dulu rajin upload dan update
sebab pe??
sebab dulu tak kawen
tak banyak hal nak urus
sekarang dah kawen
alik nak bagi laki makan lagi
nak sedia baju keja dia lagi
nak itu nak ini
so alih2 jam 10 mesti dah penat mana la larat nak buka fb lagi kan
so apa dla buat dla direct jual kat pasar malam
ada orang beli , rezeki dla la
kalau tak nah bukan rezeki dla la
tapi jan la sampai kata
dla ni hangat2 taik ayam jak bisnes
atau nak kutuk2 dla
jangan tau..nanti kisas kena kat korang balik
ada seseorang tu pernah ckp
hah qada dan qadar tue....
in english selalu kita kata what goes around comes around
hiu hiu
so tak kira la ko maju macam mana pun, dan ko sentiasa bersyukur dengan rezeki itu tapi beringatlah
kalau jualan itu bukan kerana Allah, Rezeki yang dapat tu pasti bukan dari Allah juga kan
tu jer perlu ingt k...
Aku nek penat dah dok baca status menyampah org ni kengkadang
kadang bolelah baca
tapi bila dah mengada sangat nak tunjuk ko baik sangat tu bek tak yah la
menambah dosa aku je nak mengata je perbuatan tue
pastu ingt seperkara lagi
kalau berjualan, jangan nak menipu..
itu sangat penting yerrr
(untuk motivasi diri aku juga)
walaupun sekarang nie bisnes slow, duit kurang
dla sentiasa maintain ok jer
sekarang ni bole kata kurang duit
hasil dapat tu negative lagi
kalau sabah kata baki kita jooo
gaji sikit tapi byr sana sini kurang lagi duit membayar
cuba fikir kenapa tu terjadi
hah
manusia kan terlalu nak penuhi kehendak dari keperluan...
kalau nak penuhi kehendak kena pandai ahhh atur perbelanjaan anda kan
heran juga aku dan kadang terfikir juga
kenapa aku tak mcm orang len yer
bulan2 bole beli baju - beg baru....
wahh mesti org2 macam ni tak de fikir nak byr umah, keta dan segalanya
dapat la duit gaji tu beli itu ini
untuk aku nie
dah 2 tahun la akan shoping baju dan seangkatan dengannya bila pergi ke luar kawasan sandakan
means akan shopping bila p kl ke kk ke...
so dari situ yang pertamanya leh jimat duit kan??
thats y apa yang perlu ialah kita bajet duit kita babe
tapi kalau korang dapat duit ribu2 dan tak yah nak bayar pa pe
then shud be no problem la nak beli pa pe k..
eheheheheh
so kesimpulannya, kalau cari rezeki biar ikhlas mencari
dan cuba menerima hakikat.....
gud luck bebeh


 

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails